BLOGTOUR In vuur en vlam – Willeke Brouwers

Van uitgeverij Kokboekencentrum mocht in meedoen aan de blogtour van ‘In vuur en vlam’ geschreven door Willeke Brouwers. Ik kan jullie nu al vertellen dat het een heel fijn en vlot verhaal is voor jongere lezers.

Waardering: 4 uit 5.

Titel: 4 In vuur en vlam
Auteur: Willeke Brouwer
Reeks: Lotte laat maar
Uitgeverij: Kokboekencentrumjeugd – 2023
Pagina’s: 191 pagina’s
Periode: 9/10/’23

Yo!
Ingewikkeld hoor, het leven in de brugklas. Ben ik eindelijk een beetje gewend aan al dat huiswerk, gaan we op excursie naar de Weerribben. We mogen fijn vaan turven hoeveel oeverspinnen we zien, en waar de kikkerbeet groeit. Boeie! Dan is er nog Mark, maar wat spookt hij ineens uit met Vanessa?

Het ergste van alles is het nieuwe liedje van Daan. Iets met ‘TSJOE TSJOE WA, TSJOE TSJOE WA, TSJOE TSJOE WA WA WA …’ Dat leert hij op het kinderdagverblijf. Ik kan die juf wel schieten. Gelukkig gaan we gezellig bbq’en met de toneelgroep. Hoewel, gezellig…?
Kokboekencentrum

Dit vierde deel in de ‘Lotte laat maar’ reeks is een vlot en grappig boek over de avonturen die Lotte in de brugklas meemaakt. Ik had zelf nog niets gelezen van deze reeks, maar dat stoorde mij zeker niet in mijn leeservaring. Het boek kan perfect op zichzelf staan. Je mist dus geen voorkennis van eerdere verhalen die Lotte beleefd.

Het boek is voorzien van fijne tekeningen die aansluiten bij het verhaal. Dit zorgt ervoor dat het boek niet bestaat uit hele pagina’s platte tekst. Dit zal het fijner maken voor de jonge lezers om het verhaal te beleven. Het deed mij zelf een beetje denken aan de boeken van ‘Heksje Lily’ en Geronimo Stilton die ik vroeger zelf heb gelezen. Deze verhalen beschikken ook over grappige afbeeldingen en variërende lettertypes.

In het boek worden grappige liedjes gebruikt waarop Liv en haar broertje onnozel staan te dansen tijdens het boek. Dit is een soort van uitlaatklep voor haar jongste broertje. De liedjes herkende ik nog van vroeger als ik op kamp ging. Ik vond het zelf wel leuk dak dat ik af en toe dacht ‘ah ja dat ken ik’. Herkenning tijdens het lezen maakt mij nieuwsgierig.

Willeke heeft een grappig en vlot boek geschreven waarbij je luidop moet lachen. Een boek dat mij als kind zou amuseren.

Dus houd je van jeugdboeken en luidop lachen tijdens het lezen ga dan zeker ‘In vuur en vlam’ lezen. Natuurlijk kan je ook de drie eerdere delen lezen. Dat ga zelf ook zeker nog doen. Want op jeugdboeken staat geen leeftijd… toch?

Bedankt Kokboekencentrum voor het recensie-exemplaar.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag